Brno - Kvůli chystané stavbě podzemních garáží na Zelném trhu v Brně se referendum neuskuteční. Bod dnes na jednání zastupitelstva navrhovali zelení, zastupitelé ho však vůbec nepřipustili do diskuse a nezařadili na program. Pro zařazení hlasovali kromě navrhující strany jen zastupitelé z hnutí Brno 2006 a několik komunistů. Naopak komunista Pavel Březa návrh označil za nešťastný.
Místní referendum je podle Březy prostředek, který se má využívat, když samospráva není schopna záležitost řešit. "Dávat toto občanům jenom proto, že nás to nebaví rozhodnout, je nešťastné," uvedl.
Podzemní parkování chce na Zelném trhu stavět soukromý investor. Podle kritiků, kteří vystoupili na zasedání zastupitelstva s písemným prohlášením i dnes, tak nevratně poškodí tvář historického náměstí. Lidé z iniciativy Nesouhlasím se vznikem garáží na Zelném trhu dnes mluvili například o tom, že do garáží by se mělo najíždět kruhovou rampou, která má mít v průměru 17 metrů. Odmítá to prý řada renomovaných architektů.
Aktivisté spočítali, že při stavbě by se muselo vytěžit 11.000 metrů krychlových zeminy. Kdyby se odvážela auty s nosností sedm tun, což jsou prý nejtěžší vozy, které lze do centra pustit, muselo by jich Květinářskou, Masarykovou a Nádražní ulicí odjet 2800. Kdyby jezdila v pracovní dny a pracovní době každých 20 minut, trvalo by vyvážení hlíny 112 dnů, tedy 23 týdnů.
Podzemní parkování chce na náměstí stavět firma Magnum Real Estate a majitelé nově vznikajícího hotelu Classis, v jehož bezprostřední blízkosti má vjezd do garáží stát. Celková investice do 58 parkovacích míst, z nichž 33 je určeno pro veřejnost, má přesáhnout 60 milionů korun. Investor od počátku výtky kritiků odmítá.
Podle Jaroslava Dokoupila, jednatele společnosti Arch.Design, která stavbu projektuje, byly podzemní garáže postaveny už v řadě historických měst. Mezi jinými zmínil například Paříž, Barcelonu, Vídeň a Salcburk. "Otázkou je, zda chceme, aby se v historickém jádru města žilo, nebo z něj uděláme zakonzervovaný skanzen," uvedl Dokoupil. Do centra Brna se podle něj po letech, kdy sloužilo především k pracovním a komerčním příležitostem, má vrátit trvalé bydlení. Podmínkou k tomuto kroku je i existence parkovacích míst, kterých je v Brně nedostatek.
Naopak Matěj Hollan dnes za odpůrce garáží naopak mluvil o tom, že jiná města automobilovou dopravu z center měst vykazují. Brno činí opak, řekl.
Autor: ČTK
www.ctk.cz
Nesouhlasím se vznikem podzemních garáží na Zelném trhu v Brně
forum4am@gmail.com. brneni@gmail.com
Šárka Svobodová, 4AM - Fórum pro architekturu a média - iniciátorka otevřeného dopisu ministrovi kultury, 602578820
Petra Hlaváčková, 4AM - Fórum pro architekturu a média, iniciátorka otevřeného dopisu ministrovi kultury, 731656857
Pavla Spurná, o.s. Brnění, koordinátorka sběru podpisů pod Žádost Zastupitelstvu města Brna, 777649783
Matěj Hollan, o.s. Brnění, právní aspekty kauzy, 774956148