MF DNES prošla se znalcem brněnského podzemí Alešem Svobodou historické sklepy pod Zelným trhem
BRNO Schod po schodu sestupuje Aleš Svoboda, odborník na brněnské podzemí, do spletitých chodbiček historických sklepů pod Zelným trhem. Soukromí investoři chtějí v jejich těsné blízkosti postavit podzemní garáže. Což už několik měsíců budí silné emoce mezi obyvateli Brna. Podle kritiků projektu můžou garáže historické sklepy narušit. Redaktoři MF DNES se proto vydali pod povrch „Zelňáku“ právě se Svobodou, který na místě popsal rizika spojená se stavbou.
Nejprve míří do „společenské“ části sklepů, kde se od příštího jara budou konat koncerty či výstavy. „Kdyby se garáže stavěly, musela by se většina společenské části po dobu prací uzavřít. To bychom ale nesplnili podmínku Evropské unie. Městu by hrozila pokuta až dvacet milionů,“ říká Svoboda. A pokračuje do další části sklepů, kudy povedou trasy turistických prohlídek.
V místě, které je jen několik metrů od kašny Parnas, se rozhovoří i o této choulostivé památce, pro níž by stavba mohla být zničující. „Parnas má velmi špatné základy. Stačí malá netěsnost, voda se vsákne, kousek kašny ujede a začne řetězová reakce. Proto se Parnas po pěti letech pravidelně opravuje,“ vysvětluje. Na konci cesty po historickém podzemí Svoboda zavírá dveře a zamyká. „Nejhorší je, že padesát osm soukromých garáží nemá co dělat na veřejném prostranství. Kdyby tady bylo tisíc stání pro veřejnost, tak by se o tom třeba dalo uvažovat. Ale padesát osm garáží parkování v centru Brna rozhodně neulehčí,“ myslí si Svoboda.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - jižní Morava