Sporná stavba garáží pod Zelným trhem může stát Brno desítky milionů. Mohlo by kvůli ní vracet evropské dotace na zpřístupnění historického podzemí.
BRNO Tahanice o stavbu podzemních garáží pod Zelným trhem v Brně zatím nezohlednily vážné riziko: možné sankce Evropské unie. Ta totiž z větší části zaplatila vrcholící obnovu historických sklepení pod náměstím - a pokud Brno nesplní podmínky zpřístupnění obnovených částí po stanovený čas, může o peníze přijít.
Celkem si stavební úpravy podzemí vyžádaly sto milionů korun. "Z toho dvaašedesát milionů obdrželo Brno z fondů Evropské unie," potvrdil mluvčí magistrátu Pavel Žára. Kdyby ale radnice nedodržela podmínky, není vyloučeno, že by část peněz zase musela vrátit.
"Pokud nejsou splněny některé z monitorovacích ukazatelů, mohou být dotace kráceny," připustila Kateřina Kurková z Úřadu Regionální rady regionu soudržnosti Jihovýchod. Sledovanými ukazateli můžou být například počet návštěvníků či zpřístupněná plocha.
Znalec brněnského podzemí Aleš Svoboda upozorňuje, že podle jeho zkušeností i podle znalců by v případě budování garáží bylo potřeba přibližně čtvrtinu až třetinu podzemí zavřít. "S garážemi hluboce nesouhlasím, ale tyto argumenty jsou čistě věcné. Projektanti je situují do úzkého prostoru mezi povrch náměstí a historická sklepení, bylo by třeba odkrýt nadloží až na klenbu a tu zespodu na celou dobu stavby podepřít," řekl včera LN. Kvůli podpěrám by tudy lidé nemohli chodit a další část podzemí by zůstala odříznutá.
Brněnská radní Jana Drápalová o riziku netušila. Nemluvilo se o něm na žádném z jednání o garážích, které plánuje pod náměstím stavět soukromý investor. "Jen to podporuje pochybnosti o projektu," dodala. Včera měli radní jednat o petici proti stavbě, rozhodnutí ale odložili na mimořádnou pondělní schůzi poté, co jim investor předložil další podklady. O petici, kterou už podepsaly stovky lidí, by měli příští týden jednat i zastupitelé. Podporu má stavba od ČSSD.
Investor chce získat právo k stavbě 55 parkovacích míst pod povrchem náměstí za jednorázově zaplacené věcné břemeno. Soukromé garáže mají ležet pod dolní částí náměstí a jeho jižní částí, několik desítek centimetrů od historické kašny Parnas. Vjezd má být kruhovou rampou na rohu Zelného trhu a prodloužené Orlí ulice.
Protestující namítají ohrožení unikátního náměstí a jeho památek včetně Parnasu, zavlečení další dopravy na ně, finanční nevýhodnost i další problémy. Investoři, k nimž patří i majitelé budovaného hotelu v dolní části náměstí, tvrdí, že chtějí splnit všechny náležitosti. Radní přes protesty se záměrem stavby souhlasili, poskytnutí klíčového pozemku zatím neodkývli.
Regionální mutace| Lidové noviny - Brno
Nesouhlasím se vznikem podzemních garáží na Zelném trhu v Brně
forum4am@gmail.com. brneni@gmail.com
Šárka Svobodová, 4AM - Fórum pro architekturu a média - iniciátorka otevřeného dopisu ministrovi kultury, 602578820
Petra Hlaváčková, 4AM - Fórum pro architekturu a média, iniciátorka otevřeného dopisu ministrovi kultury, 731656857
Pavla Spurná, o.s. Brnění, koordinátorka sběru podpisů pod Žádost Zastupitelstvu města Brna, 777649783
Matěj Hollan, o.s. Brnění, právní aspekty kauzy, 774956148